تهران,ایران
02144924945

مقاله علمی در خصوص بیم BIM

مقاله علمی در خصوص بیم BIM

 مدل سازي اطلاعات ساختمان ، مدیریت، نظارت و إجرا یا اصطلاحاً فرآیند تولید و مدیریت اطلاعات ساختمان از زمان طراحی و اجرا در طی چرخه ي حیات آن ، با فن آوري هاي روز دنیا ، طی استانداردهاي بین المللی را بیم  BIM گویند.
که در بعد اول بر اساس الگوهاي معماري، سازه، تاسیسات، مکانیکی و الکتریکی با نقشه هاي دو بعدي و اجزاء مدل سازي سه بعدي طراحی محاسبه می باشد .

  • مدل سه بعدی بیم BIM ایجاد اطلاعات گرافیکی و غیر گرافیکی و به اشتراک گذاری آنها در بستر مشترک داده ها (CDE) همان مدل جامع سه بعدی است.
  • مدل چهاربعدی بیم BIM همان توالی ساخت و ساز یا در نظر گرفتن بعد زمان در مدل جامع اطلاعاتی پروژه است.
  • مدل پنج بعدی بیم BIM همان هزینه است، که میتوان با اتصال به هر یک از اجزای مدل اطلاعاتی پروژه ، اطلاعات دقیق هزینه های مربوطه را از مدل جامع اطلاعاتی استخراج نمود.
  • و مدل شش بعدی بیم BIM اطلاعات چرخه حیات پروژه است، این مدل در بردارنده اطلاعاتی برای پشتیبانی از عملکرد و مدیریت اداره و نگهداری ساختمان است تا نتایج کار به شکل بهتری حاصل شود. این داده ها ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد سازنده یک قطعه ، تاریخ نصب ، شرایط نگهداری ، جزئیات چگونگی طراحی و عملکرد آن قطعه برای کارآیی بهینه ، بازده انرژی به همراه طول عمر و تاریخ انقضای آن و غیره باشند. در این مدل طراحان میتوانند دامنه کامل تغییرات اساسی در طول چرخه حیات دارایی ها را بررسی کرده و تاثیرات آن را که شامل تغییر هزینه های پروژه میشود را درک کند.

امتیاز بیم BIM ساختن یک مدل دیجیتالی از پروژه ، قبل از عملیاتی کردن آن است.

هم اکنون علم مهندسی و نرم افزارهاي محاسباتی BIM به عنوان واحدهاي درسی، دردانشگاههاي کشور در رشته هاي مهندسی عمران و معماري تدریس می گردد.

دکتر ابوذر شهپري موسس و بنیانگذار بیم BIM به شماره ثبت 543221  در کشور می باشد که اولین و تنها کتاب مرجع BIM  درکشور توسط ایشان نگارش شده است، و این کتاب هم اکنون به عنوان یکی از جامع ترین کتابها در دنیا می باشد.